Geng Pencuri Motosikal Tumpas

Geng Dani yang mahir menghidupkan motosikal secara sambungan wayar dan membuka kunci pemegang menggunakan peralatan diubah suai sebagai ‘kunci utama’ akhirnya ditahan.

Diketuai pasangan kekasih remaja yang aktif sejak awal tahun ini dan terbabit jenayah mencuri motosikal, geng ini telah ditumpaskan Bahagian Siasatan Jenayah (BSJ) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Melaka Tengah.

Ketua Polis Daerah Melaka Tengah, Asisten Komisioner Christopher Patit berkata, susulan beberapa siri kehilangan motosikal dalam tempoh dua minggu bermula 7 Jun lalu membabitkan kerugian kira-kira RM25,000, pihaknya menjalankan risikan Op Lejang dan berjaya mengenal pasti beberapa individu disyaki ‘dalang’ kejadian curi itu.

Menurutnya, hasil siasatan oleh pegawai dan anggota Cawangan Risikan/Operasi/ Rekod Jenayah (D4) BSJ, IPD Melaka Tengah membuat tangkapan ke atas 10 individu iaitu sembilan lelaki dan seorang perempuan berusia 18 hingga 35 tahun.

“Tangkapan ke atas semua suspek dibuat dalam enam serbuan berasingan di daerah Melaka Tengah dan Pulau Pinang.

“Siasatan lanjut mendapati kumpulan ini diketuai lelaki berusia 21 tahun dikenali sebagai Dani dan gadis berusia 18 tahun yang ditahan itu adalah kekasihnya,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Christopher berkata, menerusi serbuan dilakukan polis merampas empat motosikal pelbagai jenis seperti Yamaha Y15, Benelli R18i dan Modenas Kriss yang dilaporkan hilang di sekitar Melaka Tengah selain dadah seberat 18.8 gram yang dijumpai semasa pemeriksaan.

Katanya, siasatan dijalankan mengikut Seksyen 379A Kanun Keseksaan dan Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply