Hukuman Berat Menanti Pemandu Yang Memandu Sehingga Sebabkan Kematian – PDRM

Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengeluarkan peringatan kepada orang ramai bahawa sabitan menyebabkan kematian akibat memandu secara melulu dan berbahaya akan membawa hukuman penjara minimum lima tahun dan denda RM50,000.

Ini digariskan dalam seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987, yang telah dipinda daripada Seksyen 41 kepada 45 pada Julai 2020; Di bawah Seksyen 41 Akta itu, pindaan itu bermakna denda bagi kesalahan itu ialah RM20,000 hingga RM50,000, dan hukuman penjara lima hingga 10 tahun.

Sebelum ini, denda ini daripada RM5,000 hingga RM20,000 dan/atau penjara dua hingga 10 tahun bagi kesalahan pertama.

Siaran media sosial oleh PDRM itu dibuat selepas beberapa insiden lalu lintas jalan raya yang dihebahkan yang boleh mengakibatkan kemudaratan yang teruk, seperti menukar lorong secara tiba-tiba di lebuh raya yang kenderaan akan bergerak laju, gagal berhenti untuk mengelak perlanggaran, dan banyak lagi.

Kebanyakan kejadian ini telah diketahui hasil daripada perakam video digital atau kamera pemuka atas kenderaan, yang merakam dan menyediakan rakaman yang mungkin berguna sekiranya pemanduan yang tidak diingini mengakibatkan hasil yang tidak kemas, terutamanya apabila mereka yang berniat jahat ditemui.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply