Tiada Pihak Yang Minat Sertai Projek Bina Litar Lumba Di P. Pinang

Kejadian kemalangan maut babitkan lima individu di Pulau Pinang baru-baru ini mendapat perhatian ramai pihak susulan berkait dengan gejala lumba haram di negeri itu.

Sehubungan dengan itu, ramai pihak yang berpendapat bahawa kejadian seumpamanya itu boleh ditangani sekirannya kerajaan negeri mewujudkan litar lumba agar kejadian lumba haram yang meragut lima nyawa itu tidak berulang.

Bagaimanapun, Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow berkata, kerajaan negeri telah pun membuka proses permohonan pengemukaan cadangan (Request for Proposal) tahun lalu namun tiada satu syarikat pun yang memberi maklum balas.

“Sebelum ini kita ada satu cadangan untuk membuka satu litar besar di Batu Kawan, kita telah menjemput syarikat-syarikat yang layak untuk menyertai RFP projek ini di bawah Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan negeri, Soon Lip Chee.

“Kita telah berusaha untuk elak kejadian sedemikian (kemalangan) tetapi tidak ada syarikat yang memberi respond kepada RFP tersebut kerana mungkin mereka tidak nampak potensi dalam sediakan litar ini,” jelasnya.

Pulau Pinang sebelum ini telah pun bercadang untuk membina litar lumba di Batu Kawan bersebelahan Kompleks Stadium Negeri dengan tanah berkeluasan 2.8 hektar itu dilihat lokasi sesuai untuk pembinaan tersebut. – KOSMO

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply