Berdosa Kalau Terlibat Aktiviti Rempit – Mufti

“Kegiatan merempit adalah menyusahkan orang ramai, mengganggu pengguna jalan raya selain daripada membahayakan diri sendiri dan orang lain.Kesemua ini dilarang di da­lam syariat Islam dan merupakan satu perbuatan dosa.”

Demikian kenyataan dibuat Mufti Pulau Pinang, Datuk Seri Wan Salim Wan Mohd Noor berkenaan dengan kegiataan merempit yang berlaku di negeri itu baru-baru ini yang menyaksikan lima individu maut.

Menurut Datuk Seri Wan Salim, aktiviti merempit adalah dilarang mengikut syariat Islam di samping bukan sahaja membahayakan diri sendiri malah keselamatan orang lain.

Jelasnya, aktiviti merempit juga adalah satu dosa kerana wajib bagi rakyat mematuhi undang-undang dan peraturan jalan raya yang telah ditetapkan.

Sementara itu, Wan Salim juga luah rasa dukacita dan kecewa dengan jumlah kemalangan jalan raya yang semakin meningkat naik ketika ini.

“Banyak nyawa manusia terkorban dan ramai pula yang ce­de­ra parah dan ada yang hilang keupayaan kekal sepanjang hayat.

“Islam juga wajibkan umat­nya memelihara nyawa sebagai salah satu matlamat utama di dalam maqasid syariah,” tambahnya.

Pada masa sama, Mufti Pulau Pinang itu juga meminta agar pihak berkuasa menyemak semula menyemak semula peraturan sedia ada bagi menyekat aktiviti merempit.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply