Rampas Motosikal Terlibat Lumba Haram – Pakar

Isu mat rempit atau perlumbaan jalanan haram tidak boleh diabaikan dan mesti ditangani dengan segera, kata seorang pakar kriminologi terkemuka.

Datuk Dr P. Sundramoorthy dari Universiti Sains Malaysia berkata aktiviti itu mengancam keselamatan awam kerana ia membahayakan pengguna jalan raya dan penunggang sendiri.

Beliau berkata pelumba jalanan ini agresif dan ganas terhadap pengguna jalan raya kerana mereka mengamalkan tingkah laku berkumpulan.

“Masalah ini tidak boleh diabaikan kerana banyak nyawa muda terlibat. Semua nyawa manusia adalah berharga tanpa mengira etnik, agama atau kelas sosial.

“Kehilangan empat nyawa muda baru-baru ini amat dikesali dan merupakan satu tragedi.

“Strategi penguatkuasaan yang lebih ketat, kerap dan konsisten oleh agensi penguatkuasaan undang-undang akan memberi impak yang ketara.

“Undang-undang dan hukuman berkaitan khusus untuk menangani lumba jalanan haram dan perhimpunan besar kumpulan perlu dipinda,” katanya.

Sundramoorthy berkata rampasan kenderaan mereka yang mengambil bahagian dalam perlumbaan jalanan haram adalah satu kemestian walaupun bagi pesalah kali pertama.

Tambahnya, bagi mereka yang mempunyai lesen memandu, status mereka mesti ditukar kepada “percubaan” bagi pesalah kali pertama.

Bagi pesalah kali kedua atau berulang, beliau mencadangkan agar mereka dilarang menunggang/memandu sekurang-kurangnya tiga tahun.

Sementara itu, Sundramoorthy berkata pindaan undang-undang perlu dibuat bagi membolehkan hukuman berat dikenakan terhadap ibu bapa atau penjaga sah pelumba jalanan berumur 18 tahun ke bawah.

“Ibu bapa dan penjaga yang sah mesti bertanggungjawab dan bertanggungjawab.

“Mahkamah mesti menunjukkan keseriusan mereka dengan menghukum mereka juga,” tambahnya.

Sundramoorthy berkata hukuman bagi mereka yang mengambil bahagian dalam perlumbaan jalanan haram mesti merangkumi pencegahan, pemulihan dan rawatan.

Sementara itu, beliau mencadangkan pelumba jalanan yang tidak pernah disabitkan kesalahan dan tidak menyebabkan sebarang kecederaan atau kematian kepada pengguna jalan raya atau pejalan kaki menerima hukuman seperti berikut:

Pesalah kali pertama dan kedua: perkhidmatan komuniti, kaunseling, pendidikan pemandu dan keselamatan, dan status lesen diklasifikasikan semula sebagai dalam percubaan; dan,

Pesalah kali ketiga: hukuman penjara.

“Bagi mereka yang menyebabkan kecederaan atau kematian kepada pengguna jalan raya atau pejalan kaki, hukuman penjara yang panjang dan sebatan perlu dikenakan.

“Selain itu, mereka yang diuji positif dadah mesti, secara lalai, dianggap sebagai pesalah berulang dalam sistem keadilan jenayah.

“Penggunaan dadah secara haram adalah isu kesihatan awam. Apabila pengguna dadah melanggar undang-undang lalu lintas dan jenayah, mereka mesti menerima hukuman sebagai pesalah berulang,” tambahnya.

Sundramoorthy berkata segelintir masyarakat telah mencadangkan supaya penguatkuasaan undang-undang menggunakan “rantai berduri” untuk menghentikan perlumbaan motosikal haram.

“Ini bertentangan dengan prinsip kemanusiaan dalam masyarakat sivil.

“Penguatkuasaan undang-undang dalam masyarakat sivil harus sentiasa mematuhi dan menghargai nyawa manusia dan tidak kurang,” tegasnya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply