TERKINI: Dovizioso Sah Tinggalkan MotoGP

Pelumba berpengalaman, Andrea Dovizioso akan meninggalkan Kejuaraan Dunia MotoGP hujung musim ini.

Dovizioso mengesahkan perkara itu dengan mendedahkan bahawa dia tidak akan mencari slot bagi musim 2023 sebaliknya akan mencari alternatif lain atau bersara terus dari dunia perlumbaan.

“Saya tidak akan berlumba, itu pasti. Saya selalu berkata bahawa jika saya gagal beraksi secara kompetitif, saya tidak mahu berada di sini lagi.

“Saya tenang sahaja tentang perkara ini. Sebelum ini saya telah pun berehat dari perlumbaan selama enam bulan. Jadi saya tidak ada sebarang masalah,” jelasnya.

Pelumba Itali itu ketika ini memasuki musim ke-15 di MotoGP dan bersama-sama pasukan RNF Racing kendalian Datuk Razlan Razali yang disertainya di penghujung musim 2021.

Bagaimanapun, pelumba itu seakan bergelut sejak kembali ke MotoGP apabila hanya mampu mengutip empat mata selepas 11 pusingan.

Pada masa, peralihan RNF Racing dari Yamaha ke Aprilia musim depan juga menyaksikan kedudukannya di pasukan satelit Yamaha itu tergugat.

Apa pun, Dovizioso sendiri tidak bercadang untuk meneruskan kariernya di perlumbaan berprestij itu namun masih belum mengesahkan sama langkah seterusnya adalah bersaing di kejuaraan lain ataupun bersara.

Ini merupakan kali kedua Dovizioso tinggalkan MotoGP selepas meninggalkan Ducati pada penghujung musim 2020 ekoran masalah gaji. Dovizioso juga menolak tawaran dari Aprilia tahun lepas sebelum membuat keputusan sertai RNF.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]