Permintaan Kapcai Tinggi Sejak PKP, Ada Yang Jual 100 Unit Sebulan

Permintaan terhadap motosikal jenis kapcai (bawah 150cc) mencatatkan peningkatan mendadak sejak bermulanya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Meskipun PKP telah pun berakhir dengan negara kini beralih ke Fasa Peralihan Endemik namun permintaan terhadap kapcai tetap berada di paras tinggi.

Pemilik kedai motosikal di Pulau Pinang, Ooi Chin Keat berkata dengan wujudnya pelbagai syarikat penghantar makanan dan barangan, permintaan terhadap kapcai meningkat lebih 30 peratus sejak PKP bermula.

Jelas Ooi, kedainya berjaya jual sehingga 100 unit motosikal kacpai sebulan dengan permintaan tinggi bagi kapcai jenama Honda, Yamaha dan Modenas menyebabkan pelanggan perlu tunggu sekurang-kurangnya tiga bulan.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Peniaga-Peniaga Motosikal Pulau Pinang, Peter Ng berkata peningkatan jualan kapcai berkait dengan orang ramai mengambil kerja sambilan sebagai penghantar makanan dan barangan.

“Ekoran keadaan ekonomi yang tidak menentu, orang ramai memilih untuk membuat lebih dari satu pekerjaan dan pekerjaan itu salah satunya adalah penghantar makanan.

“Saya percaya mereka ini mahu memiliki sebuah kapcai untuk melakukan kerja sambilan mereka,” jelasnya. – The Star

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply