Cadangan Bina Pintasan Terowong Menora Dapat Lampu Hijau Dari Kabinet – Menteri

Pembinaan pintasan Terowong Menora dari Gopeng ke Kuala Kangsar akan mula digerakkan sebaik kajian kesan terhadap alam sekitar, trafik dan sosial selesai.

Perkara itu disampaikan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof selepas mendedahkan bahawa cadangan pembinaan laluan alternatif sepanjang 64 kilometer itu telah pun dapat lampu hijau dari kabinet.

“Kabinet telah bersetuju (secara prinsipal) dengan cadangan pembinaan lebuh raya Gopeng-Kuala Kangsar bagi mengelakkan kesesakan di Terowong Menora.

“Sebaik diluluskan, syarikat pembinaan terlibat perlu mematuhi syarat yang ditetapkan pihak Lembaga Lebuhraya Malayia (LLM) dan kerajaan.

“Salah satu syarat dikenakan adalah kajian kesan terhadap alam sekitar. Selain itu, syarikat berkenaan juga perlu mengadakan kajian terhadap impak pada sosial dan trafik bagi memastikan projek ini berdaya maju,” jelas Fadillah.

Meskipun mendapat lampu hijau dari kabinet namun Fadillah menjelaskan segalanya akan bergantung kepada keputusan kajian.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad telah pun menyuarakan persetujuan terhadap pembinaan laluan pintasan Terowong Menora itu, 16 Mei lalu.

Menurut Saarani, projek tersebut akan membantu mengurangkan angka kemalangan di kawasan tersebut yang terkenal sebagai lokasi ‘hotspot’ kemalangan kenderaan. – NST

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply