RM3.4 Bilion Diperlukan Untuk Baiki Jalan Persekutuan Di Semenanjung – Menteri

Kementerian Kerja Raya memerlukan sekurang-kurangnya peruntukan sebanyak RM3.4 bilion untuk memperbaiki jalan Persekutuan di Semenanjung.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof yang menjelaskan peruntukan besar tersebut babitkan belanja baik pulih kerosakan, penurapan semula termasuk pembinaan jalan baharu.

Bagaimanapun, Fadillah akui terdapat banyak kekangan dihadapi pihak kerajaan ketika ini.

“Kami sedar banyak keutamaan lain yang perlu dipertimbang sebelum peruntukan dikeluarkan, dan dalam sesetengah kes dana itu tidak mencukupi seperti RM68 juta yang diperuntukan untuk perbaiki jalan Persekutuan di laluan FT004 Jalan Raya Timur Barat (JRTB) dari Gerik ke Jeli, Kelantan.

“Kami bukan cuba salahkan Kementerian Kewangan tetapi ini adalah cabaran yang sedang dihadapi.

“Namun, kami akan cari cara untuk memperbaiki situasi ini dalam jangka masa pendek dan panjang,” jelas Fadillah.

Pada masa sama, Menteri Kerja Raya itu juga mendedahkan pihaknya telah pun mengenal pasti jalan raya di bahagian Semenanjung Malaysia yang perlu diperbaiki selepas lima atau tujuh tahun ekoran permukaan asal tidak lagi mampu menangani jumlah trafik tinggi.

Sementara itu, Fadillah memberitahu bahawa kesemua jalan Persekutuan dijangka siap dibaik pulih menjelang tahun depan. – The Star

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply