Wajib ABS Pada Motosikal 150cc Ke Atas Akan Dikuat Kuasa

Kerajaan Malaysia sedang pertimbang cadangan mewajibkan fungsi Anti-lock Braking System (ABS) pada motosikal 150cc ke atas.

Perkara itu dimaklumkan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong.

Menurut beliau, penguatkuasaan sistem ABS itu akan diperincikan sebaik pihak Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) selesai membuat kajian.

MIROS telah diberikan tempoh enam bulan bagi menyempurnakan kajian tersebut sebelum pelaksanaan dikuat kuasakan dalam tempoh dua tahun daripada tarikh keputusan kajian dikeluarkan.

Tambah Wee Ka Siong, kajian tersebut adalah menyeluruh dan membabitkan semua pihak termasuk industri pengeluar motosikal dan wakil pengguna.

“Ini bermaksud kita ada tempoh transisi ynag kita boleh benarkan. Mana-mana pembuat atau pengilang yang sudah bersiap siaga tidak ada masalah, boleh teruskan.

“Kalau mereka yang masih ada masalah, dia boleh gunakan tempoh diberikan untuk melakukan. Kita akan lihat keberkesanan apabila dipasang pada mereka penunggang motosikal lebih 150cc seterusnya kita akan melihat ke bawah,

” jelasnya.

Berdasarkan kajian yang dijalankan MIROS setakat ini, kehadiran sistem ABS pad motosikal mampu mengurangkan peratusan kemalangan dan kematian penunggang motosikal sehingga 30 peratus

ABS merupakan sistem yang membantu dalam menghalang motosikal daripada tergelincir dan hilang kawalan terutamanya sewaktu brek mengejut.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply