Hanya Helmet Standard ECE22.06 Dibenarkan Di Eropah Bermula Julai Ini

Sebagai langkah drastik dalam memastikan tahap keselamatan penunggang motosikal di jalan raya, Kesatuan Eropah hanya akan membenarkan penggunaan helmet dengan piawaian ECE22.06.

ECE22.06 merupakan standard terbaru diperkenalkan bermula Januari tahun ini di mana semua pengeluar helmet yang menjual produk mereka di benua itu perlu mematuhi syarat yang lebih ketat berbanding ECE22.05 sebelum ini.

Ujian ECE220.6 lebih lasak dan ketat berbanding ujian ECE22.05 di mana terdapat lebih banyak ujian baru dijalankan  termasuk ujian putaran (rotational test).

Sudut impak juga kini lebih menyeluruh dan babitkan kawasan yang lebih luas berbanding sebelum ini.

Menurut laporan media antarabangsa, penguatkuasaan standard ECE22.06 bakal menyaksikan pengeluar helmet menghasilkan cangkerang yang lebih tebal terutamanya yang dihasilkan dengan bahan ‘polycarbonate’ (plastik).

Walaupun bahan seperti gentian kaca (fiberglass) dan gentian karbon (carbon fiber) dapat mengekalkan tahap ketebalan sama namun lapisan dalam polisterin pastinya akan diolah semula.

Selain itu, standard terbaru itu juga bakal memberi kesan kepada harga sebuah helmet yang berkualiti sekaligus bakal menyaksikan helmet ECE22.06 lebih mahal berbanding ECE22.05.

Bagaimanapun, penggunaan helmet ECE22.05 masih dibenarkan dengan penguatkuasaan terbaru ini hanya babitkan aspek pengeluar yang wajib menghasilkan helmet dengan piawaian terbaru itu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]