MotoGP: Pol Espargaro Tak Puas Hati Keadaan Litar Mandalika

Hujan lebat berterusan dan kerja-kerja pembinaan di sekitar trek Mandalika yang terletak di Pulau Lombok Indonesia, meninggalkan trek yang pertama kali dikunjungi MotoGP itu dalam keadaan kotor.

Malah, sesi latihan terpaksa dihentikan selama hampir sejam kerana keadaan trek yang teruk, dengan operasi pembersihan yang panjang dijalankan selama kira-kira 90 minit sebelum sesi disambung semula.

Ia adalah pengenalan yang mendukacitakan kepada litar terbaharu dalam kalendar siri Kejohanan Dunia MotoGP.

Pol Espargaro selaku pelumba Repsol Honda Team antara pelumba yang pertama keluar di trek, melengkapkan beberapa pusingan sebelum bendera merah dikibarkan.

Setelah keadaan kembali stabil dan pusingan pada sebelah petang dibenarkan berlangsung, kesemua pelumba berusaha keras untuk memperbaiki catatan masa mereka di trek.

Espargaro dilihat mengambil peluang ini dengan membina kelajuannya dalam beberapa pusingan apabila cuaca dan keadaan trek beransur pulih.

Ketika sesi ujian akhir semakin hampir, usaha Espargaro terbukti apabila dia berjaya menduduki tangga ketiga teratas bagi sesi latihan.

Pada pusingan kedua akhir, berbaki masa 30 minit, pelumba bernombor 44 itu mencatatkan masa 1’32.466 mendahului catatan masa pelumba lain menjadikannya terpantas bagi sesi latihan di Mandalika.

Cuaca yang berubah-ubah sewaktu sesi akhir ujian juga menyaksikan Marc Marquez tamat latihan lebih awal daripada jadual selepas menamatkan 64 pusingan sepanjang hari itu.

Berada di tempat ke-17 mengikut catatan masa, Marquez tidak bimbang dengan kedudukannya kerana dia memberi tumpuan untuk menilai trek dan meningkatkan keyakinannya mengawal jentera Honda RC213V baharu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]