Aksi Fast n Furious Dapat Perhatian Polis, Pemandu Diburu Dan Kereta Bakal Disita

Polis Diraja Malaysia (PDRM) sedang memburu sekumpulan pemilik kereta yang didapati berlumba antara satu sama lain menerusi satu rakaman video ‘dashcam’ yang tular di media sosial.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Superitendan Dr Bakri Zainal Abidin, kenderaan yang terbabit akan disita untuk tempoh panjang sementara pemandu akan dikenakan saman maksimum.

“Kita akan buat tindakan susulan untuk mengesan lokasi serta pelakunya. Setiap perbuatan melanggar undang-undang, pasti akan menerima padah dan kesannya.

“Tindakan sita kenderaan dalam tempoh masa yang lama akan dikenakan terhadap pelaku, selain saman dengan kadar maksimum bagi memastikan aktiviti sama tidak berulang,” katanya.

Rakaman berdurasi empat mini lapan saat itu jelas menunjukkan beberapa buah kereta telah terlibat berlumba antara satu sama lain di lebuh raya dan membahayakan pengguna jalan raya lain.

Video tersebut yang turut dikongsikan di Facebook MotoMalaya.Net mendapat pelbagai reaksi dari netizen yang mengharapkan tindakan diambil pihak PDRM.

“Maklumat daripada orang ramai seperti masa dan lokasi, akan dapat membantu kita menggerakkan elemen penguatkuasaan, khususnya bagi membanteras gejala samseng jalanan itu dengan lebih cekap dan efisyen,” katanya. – BH

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply