WorldSBK: Kemenangan Superpole Razgatlioglu Dibatalkan Selepas Protes Kawasaki

Peluang untuk Toprak Razgatlioglu menyapu bersih pusingan Kejuaraan Superbike Dunia (WorldSBK) di Magny-Cours, Perancis, tidak kesampaian apabila kemenangan di Superpole telah dibatalkan gara-gara protes dari Kawasaki.

Kawasaki mendakwa pelumba Yamaha itu telah melebihi had litar (track-limit) sewaktu melakukan pintas terhadap Jonathan Rea.

Penganjur kemudiannya mengambil masa lebih empat jam sebelum memutuskan protes Kawasaki itu berasas lantas menghadiahkan kemenangan kepada Rea.

Keputusan itu turut menyaksikan jurang antara Razgatlioglu selaku pendahulu kejuaraan dan Rea dipisahkan hanya tujuh mata.

Ini juga menyaksikan Razgatlioglu masih berputih mata dalam melakukan kemenangan berganda di pusingan WorldSBK.

Sementara itu, prinsipal pasukan Pata Yamaha, Paul Denning, meluahkan rasa kecewa terhadap keputusan tersebut.

“Minggu ini kami disajikan dengan saingan hebat antara dua calon kejuaraan,

“Bagi pasukan kami, ini kali pertama kami menang ketiga-tiga perlumbaan. Bagi Toprak, ini adalah pencapaian sulung dalam kariernya.

“Saya kecewa dengan protes dari Kawasaki kerana kami sesekali tidak akan mengambil jalan itu,” jelasnya.

Difahamkan, Race Direction telah pun memutuskan diakhir perlumbaan bahawa tiada kesalahan dilakukan Razgatlioglu kerana situasi itu tidak memberikan sebarang kelebihan pada pelumba itu.

Bagaimanapun, protes dari Kawasaki termasuk rakaman ‘onboard’ dari Rea meletakkan tayar belakang Razgatlioglu cecah had litar kurang 5mm.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]