Yamaha R2 Dan R9 Dalam Pembikinan

Beberapa minggu selepas melancarkan YZF-R7, Yamaha telah pun memfailkan tanda dagangan R1 hingga R9 termasuk R15, R250 dan R25 di Jepun.

Bagaimanapun, dalam perkembangan terbaru, Yamaha telah pun memfailkan dokumen dengan nama R2, R7 dan R9 dengan Kesatuan Eropah, Australia, New Zealand, Great Britain, Switzerland serta Uruguay sekaligus mengesahkan beberapa model R baharu akan diperkenalkan.

Perlu diingatkan bahawa Yamaha terlebih dahulu telah pun memfailkan tanda dagangan bagi beberapa nama sebelum ini di Jepun namun tindakan terbaru Yamaha yang membuat permohonan di Kesatuan Eropah dan beberapa negara lain membuktikan syarikat itu rancang untuk perkenalkan R2 dan R9 setelah R7 telah pun dilancarkan secara global.

*Yamaha YZF-R7 2021

Walaupun permohonan tanda dagangan tidak selalu membawa kepada penghasilan produk sebenar namun tindakan Yamaha untuk memfailkan tiga nama dengan satu daripadanya telah pun dilancarkan membuktikan model R2 dan R9 menjadi fokus utama.

Yamaha telah pun disebut-sebut akan memperkenalkan versi R9 yang akan dikuasakan enjin 890cc CP3 yang sama terdapat pada MT-09 baharu, idea sama yang diguna pakai pada R7 yang bernadikan enjin 689cc dari MT-07.

*Yamaha MT-09 2021

Namun begitu, berbeza kisahnya bagi model R2 apabila Yamaha ketiadaan enjin bersesaran 200cc buat masa ini (mengandaikan R2 merujuk kepada model 200cc).

Paling hampir adalah unit 250cc yang terdapat pada R25, namun enjin dua silinder 249cc itu merupakan versi yang telah pun digubah dari model R3.

Apa yang pasti, Yamaha sedang memberikan penekanan pada nama R2 dan R9 sekaligus beri bayangan bahawa dua model ini akan sertai R7 tidak lama lagi.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]