Remaja 17 Tahun Curi Yamaha YZF-R15 Selepas Belajar Dari YouTube

Seorang remaja lelaki berusia 17 tahun bersama seorang rakan berusia 19 tahun telah dihadapkan di mahkamah Singapura selepas didapati bersalah terlibat dalam kecurian motosikal.

Difahamkan remaja tersebut (yang tidak dinamakan kerana masih bawah umur) telah belajar teknik menghidupkan motosikal secara ‘hotwire’ menerusi video di YouTube.

Menurut laporan, tertuduh dengan rakannya telah bertindak mencuri motosikal jenis Yamaha YZF-R15 yang bernilai sekitar SGD10,000 pada September tahun lalu.

Keesokan harinya, tertuduh bersama rakanya telah berjumpa di sebuah tapak letak kenderaan di Canberra Road lalu menyembur motosikal tersebut dengan warna hitam dalam usaha untuk elak daripada ditemui semula.

Namun, percubaan untuk menghidupkan semula motosikal tersebut dengan cara sama gagal lantas mereka meninggalkan motosikal itu di kawasan tersebut yang kemudiannya berjaya ditemui polis peronda.

Bagaimanapun, kedua-dua suspek kemudiannya mencuri sebuah lagi motosikal model sama di Wellington Circle sebelum berjaya ditemui semula di Yishun.

Remaja 17 tahun itu telah dijatuhkan hukuman latihan pemulihan akhlak selama setahun termasuk menjalani rejimen ketat dan sesi kaunseling.

Sementara rakannya, Mohamad Syafiq Mohamad Jeffery, telah dikenakan hukuman percubaan (probation) dengan pemantaun rapat.

Kedua-duanya juga dilarang memiliki sebarang lesen memandu untuk tempoh setahun. – The Star

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]