Ducati bakal mengeluarkan teknologi kotak gear “seamless shifting”?

Terdapat khabar angin tersebar luas bahawa Ducati sedang mengusahakan kotak gear ‘seamless shifting’ untuk model-model ‘streetbike’ syarikat itu.

Khabar angin ini berdasarkan dokumen paten yang dikeluarkan Ducati, dan tanggapan bahawa kotak gear baru ini akan ditampilkan pada generasi ‘superbike’ Ducati seterusnya.

Teknologi ‘seamless shifting’ ini bukanlah benda baru dalam dunia permotoran, bahkan bagi Ducati sendiri, kerana teknologi ini digunakan secara meluas dalam kotak gear jentera MotoGP.

Sebagai tindakbalas kepada perlumbaan grand prix mengharamkan DCT, kotak gear ‘seamless shifting’ diperkenalkan sedekad lalu supaya jentera yang digunakan boleh mencapai penukaran gear sepantas DCT tanpa melanggar peraturan yang ditetapkan.

Kotak gear ‘seamless shifting’ membenarkan peralihan gear yang pantas tanpa memberi impak kepada casis, dan juga dikatakan lebih pantas dalam satu per sepuluh saat atas litar perlumbaan.

Kebaikan teknologi ini atas jalan tidak sejelas itu, tetapi pada kotak gear ‘dual-clutch’ seperti yang ditawarkan Honda, ia memberikan manfaat peralihan gear pantas dan penawaran kotak gear yang berfungsi seperti kotak gear automatik.

Untuk Ducati, teknologi ini kemungkinan besar akan lebih fokus kepada perlumbaan dan litar, menggunakan teknologi dibangunkan MotoGP ini untuk meningkatkan prestasi perlumbaan generasi ‘superbike’ Ducati yang seterusnya.

Kita menjangka akan menyaksikan pengeluaran motosikal menggunakan teknologi ini pada tahun 2023, namun terdapat kemungkinan model baru akan keluar seawal hujung tahun ini, untuk tahun model 2022.

Adakah motosikal seterusnya dari Ducati akan menampilkan teknologi ini? Ini merupakan sesuatu yang bakal dilihat.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]