MotoGP: Rampas Tanah Orang Asli, PBB Kecam Pembinaan Litar Mandalika Di Indonesia

Pembinaan Litar Jalan Raya Mandalika di Indonesia telah mendapat perhatian Jawatankuasa Hak Asasi Manusia Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

PBB dalam satu kenyataan mengecam pendekatan yang digunakan dalam pembinaan litar tersebut yang dijadualkan akan melangsungkan Kejuaraan Superbike Dunia (WSBK) dan kejuaraan MotoGP.

Berdasarkan siasatan yang dijalankan, pihak PBB mendapati Indonesia telah mencabul hak asasi orang asli di kepulauan Lombok.

Wartawan khas PBB, Olivier De Schutter mendedahkan petani dan nelayan dari suku kaum Sasaktelah menerima pelbagai ugutan dan gertakan.

“Menurut sumber yang boleh dipercayai, penduduk tempatan telah diugut dan dipaksa keluar daripada tanah mereka tanpa sebarang bayaran pampasan.

“Meskipun kami membuat penemuan ini, namun Agensi Pembangunan Pelancongan Indonesia (ITDC) enggan membuat bayaran pampasan mahupun cuba menyelesaikan masalah tanah ini.”

Pembangunan sektor pelancongan di Lombok semakin pesat dengan Litar Jalan Raya Mandalika bakal menjadi daya tarikan utama.

Baru-baru ini, pihak Dorna bersama FIM turut terbang ke Lombok bagi meninjau pembinaan litar tersebut yang dijadualkan akan menganjurkan MotoGP pada 2022. – Race.com

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]