Bangkitkan Isu KIP Berbasikal Berbanding Motorcross Tindakan Tidak Profesional – Hafizh Syahrin

Pelumba Moto2 negara, Hafizh Syahrin, akhirnya buka mulut mengenai isu persaraan rakan senegara, Khairul Idham Pawi @ KIP dari pentas Moto3.

Petronas Sprinta Racing membuat keputusan untuk tidak menyambung kontrak KIP sekaligus memaksa pelumba berusia 22 tahun itu mengumumkan persaraan.

Sebelum itu, prinsipal pasukan Petronas Sepang Racing Team (SRT), Datuk Razlan Razali, mempersoal tindakan KIP yang tidak menjalani latihan ‘motorcross’ bersama pelumba lain sebaliknya sertai Hafizh Syahrin membuat kayuhan basikal.

Hafizh kini membuka mulut dan berkongsi luahannya mengenai senario tersebut.

“Saya mahu sentuh mengetahui satu isu mengenai Khairul Idham yang tidak berlatih motorcross tatkala berlatih berbasikal bersama saya.

“Bagi saya, itu merupakan perkara yang tidak profesional untuk dibangkitkan kerana ia dilihat sebagai langkah untuk mencari alasan semata-mata. Tiada pelumba yang baru sahaja mengalami kemalangan yang serius mahu kembali berlatih secara agresif terutama sekali dalam motorcross,” jelasnya.

Pada masa sama, Hafizh turut berkongsi pandangan mengenai status Petronas SRT sebagai pasukan MotoGP Malaysia yang ketiadaan pelumba negara bermula musim 2021.

“Ya, kita boleh mengambil pelumba luar untuk membantu pasukan negara tetapi ketiadaan pelumba tempatan, ia dilihat sebagai pasukan bukan membela pelumba negara,” tambahnya.

Dalam perkembangan sama, Hafizh bakal meneruskan aksi di Moto2 musim depan bersama NTS RW Racing GP setelah semusim bersama Aspar Team.

Kalendar MotoGP 2021 bakal membuka tirai dengan Sepang Shakedown pada Februari. – SA

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply