Ducati Multistrada V4 Tak Perlu Servis Desmo?

Ducati yang selama ini terkenal dengan penggunaan injap Desmodromic valve actuation membuat keputusan untuk menyisihkan sistem itu bagi Multistrada V4.

*enjin V4 Granturismo yang diguna pakai Multistrada V4

Pengeluar motosikal premium Itali itu telah pun memulakan proses pengeluaran Multistrada V4 baru-baru ini.

Bagaimanapun, Ducati turut mendedahkan bahawa jarak waktu servis utama (major service interval) adalah 60,000km.

Menariknya, jarak waktu servis yang besar itu membuktikan Ducati mengetepikan penggunaan injap Desmodromic yang telah pun diguna pakai pada semua model Ducati sejak lewat 60an.

Perkembangan baharu itu dilihat sebagai langkah Ducati dalam memfokuskan terhadap memanjangkan jangka hayat berbanding prestasi enjin.

Sebaliknya, Multistrada V4 ini akan mengguna pakai ‘valve spring’ sekaligus memanjangkan jarak waktu servis utama berbanding 30,000km sebelum ini.

Injap Desmodromic tidak bergantung pada spring untuk menyalurkan gas ke enjin.

Sebaliknya, enjin dengan injap desmodromic mempunyai dua ‘cam’ serta dua ‘actuators’ yang bertindak membuka dan menutup tanpa perlunya penggunaan spring.

Senario ini menyaksikan enjin Ducati mampu menahan RPM yang lebih tinggi berbanding enjin dengan injap spring.

Bagi memastikan enjin konvensional (dengan injap spring) mampu menangani RPM tinggi, spring lebih berat digunakan.

Dalam perkembangan sama, Ducati Multistrada V4 ini turut didatangkan dengan sistem radar yang julung kalinya diperkenalkan pada sebuah motosikal.

Sistem radar itu menyumbang kepada penggunaan ‘adaptive cruise control’di samping mempertingkatkan ciri keselamatan model terbabit.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]