Honda Forza 750 2021 Dilancarkan Secara Rasmi – Enjin Parallel-Twin, 54HP!

Setelah sebulan Honda memuat naik video ‘teaser’ yang memaparkan skuter Forza dengan enjin yang lebih besar, kini model tersebut diperkenalkan dengan rasminya.

Honda Forza 750 2021

Honda Forza 750 ini didatangkan dengan enjin sama yang terdapat pada X-ADV, 745cc parallel-twin dengan penyejukan cecair SOCH yang menjana 54hp pada 6,750rpm dan 65Nm pada 4,000rpm.

Enjin baharu ini juga kini mematuhi piawaian Euro5.

749cc parallel-twin dengan penyejukan cecair

Forza 750 ini menawarkan tiga jenis mod tunggangan; Standard, Sport dan Rain.

Paparan TFT berwarna

Mod Standard menawarkan keseimbangan di antara kuasa enjin dan Honda Selectable Torque Control (Traction Control) dengan tetapan ABS berada di tahap tertinggi manakala mod Sport menghadirkan kuasa enjin yang lebih agresif dengan HSTC di tahap rendah.

Sementara mod Rain memastikan kuasa di tahap rendah dengan HSTC dan ABS ditetapkan di tahap tinggi.

Bagaimanapun, penunggang boleh membuat tetapan sendiri menerusi mod USER.

Transmisi jenis DCT

Penggunaan transmisi jenis DCT 6 (Dual Clutch Transmission) 6-kelajuan seperti yang terdapat pada Integra dan X-ADV juga membolehkan penunggangan menunggangan secara automatik atau menukar gear dengan cara menekan butang dengan mudah.

Ini merupakan tahun ke-11 Honda dalam penggunaan transmisi DCT dan saban tahun sistem itu semakin mendapat tempat bukan sahaja bagi motosikal skuter Honda malah jentera ADV seperti CRF1100L Africa Twin.

Kaliper radial Nissin dan ABS dwi-saluran

Pada masa sama, tetapan brek depan turut menerapkan sistem sama pada X-ADV dengan cakera berkembar dan kaliper empat piston radial Nissin selain sitem ABS dwi-saluran (dual-channel).

Menurut Honda, rekaan keseluruhan Forza 750 memfokuskan DNA GT bagi menjaminkan tunggangan selesa di samping ruang letak barang 22L dengan pengecas USB di samping tangki 13.2L memberi kemudahan sewaktu menunggang jarak jauh.

Honda Forza 750 ini juga menawarkan penjimatan minyak terbaik hasil daripada tangki berkapasiti 13.2L dengan 3.6L/100km.

Setiap aspek Forza 750 juga dilengkapi ciri moden antaranya lampu LED, Honda Smart Key, dan Honda Smartphone Voice Control.

Buat masa ini masih tiada pengesahan sama ada model ini akan diperkenalkan di pasaran Malaysia namun melihat kepada populariti X-ADV dan skuter maxi disini pastinya Boon Siew Honda berkenan untuk meneroka permintaan itu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]