Perlu Ada Perundangan Khas Untuk Rakaman ‘Dashcam’ – Wee Ka Siong

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, mahukan kajian terperinci dijalankan melibatkan rakaman video ‘dashcam’ bagi kelancaran proses tuntutan , perundangan jenayah atau sivil di mahkamah.

‘Dashcam’ menjadi medium penting bagi semua pengguna jalan raya di Malaysia terutamanya bagi memberi gambaran jelas sebarang insiden yang berlaku.

https://www.facebook.com/223545897823128/videos/311327966625586

Dr Wee Ka Siong turut bersetuju sebarang penggunaan alat merekod kemalangan adalah sesuatu yang baik dan wajar kerana boleh dijadikan bahan bukti penting di mahkamah.

Lantas, beliau mahukan perundangan lebih terperinci diwujudkan agar penggunaan rakaman ‘dashcam’ boleh digunakan dengan efisien.

“Tanpa adanya satu peruntukan perundangan dan peraturan jelas, saya khuatir sebarang perlakuan direkodkan tidak boleh digunakan dalam tuntutan atau prosiding mahkamah atau perundangan kelak.

“Perkara ini kelak akan menyebabkan orang ramai menyalahkan kerajaan kerana mewajibkan penggunaan satu peralatan tidak boleh digunakan di mahkamah,” katanya kepada Berita Harian.

Sementara itu, beliau tidak menolak cadangan untuk mewajibkan pemasangan ‘dashcam’ oleh semua pengeluar kenderaan jika perundangan membabitkan ‘dashcam’ diwujudkan. – BH

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]