Hilang Ingatan Jangka Pendek Punca Pemandu Gagal Nampak Motosikal

Kajian terbaru oleh Universiti Nottingham di United Kingdom mendapati sebab utama sesetengah pemandu kereta gagal melihat kelibat motosikal adalah berpunca daripada kehilangan ingatan jangka pendek (short term memory loss).

Bagi mereka yang pernah dilanggar atau bergesel dengan kenderaan lain, antara alasan yang sering digunakan si pemandu adalah, “Maaf saya tak nampak”.

Bagi si penunggang, kadang kala alasan itu tampak seperti tidak masuk akal namun kajian yang dilakukan ini membuktikan sebaliknya.

Menurut kajian yang dilakukan terhadap pemandu lelaki dan wanita di UK, pada awalnya kebanyakan pemandu berjaya melihat kelibat penunggang motosikal di atas jalan raya namun seakan lupa dengan kedudukan mereka sejurus selepas itu.

Pada masa sama, kajian tersebut turut mendapati kebanyakan pemandu gagal menganggar jarak di antara kereta dan motosikal sekaligus membawa kepada tercetusnya insiden yang tidak diingini.

Penyelidik kajian tersebut kemudiannya mencadangkan agar si pemandu menyebut, “Nampak motosikal, sebut motosikal” kerana dengan cara itu, otak akan menangkap dengan lebih cepat dan memberi perhatian yang lebih terhadap kedudukan motosikal.

(SUMBER: Ride Apart)

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]