Netizen Kongsi Kisah Hampir Jadi Mangsa Penipuan Tarik Kereta

Orang ramai dinasihatkan untuk berhati-hati dengan taktik penipuan terbaru oleh kumpulan yang tidak bertanggungjawab yang cuba menarik kereta dengan alasan bayaran tertunggak.

Seorang pengguna Facebook Francis Yirdaki CT berkongsi pengalaman dialaminya bersama teman di sebuah kawasan berhampiran MITEC, dua hari lalu.

“Saya berjumpa dengan rakan wanita saya di MITEC yang kemudiannya memberitahu bahawa terdapat seorang lelaki kononya daripada DBKL telah menghubunginya dan mahu merampas kenderaan miliknya.”

“Jadi saya menawarkan diri untuk menemaninya ke kereta yang diletakkan di pintu masuk utara MITEC.”

“Sebaik tiba, kami disapa oleh tiga lelaki yang mendakwa kereta rakan saya mempunyai tunggakan bayaran selama 19 bulan. Lelaki tersebut turut bersikap kurang ajar.”

Mereka kemudiannya bertegas kepada tiga lelaki tersebut bahawa kereta terbabit tiada tunggakan bayaran.

Pemilik kereta tersebut kemudiannya cuba menghubungi pihak bank untuk mendapatkan kepastian namun salah seorang lelaki terbabit telah merampas telefon tersebut.

“Rakan saya cuba untuk menghubungi pihak bank namun salah seorang daripada tiga lelaki terbabit telah merampas telefon tersebut lalu ‘berlakon’ seperti bercakap dengan pihak bank namun hakikatnya dia telah mematikan panggilan tersebut.”

Francis kemudiannya bertindak menelefon pihak polis dan ketika itu, ketiga-tiga lelaki bertindak untuk menarik kereta tersebut.

“Lelaki terbabit turut merampas kunci kereta rakan saya dan cuba menarik kereta meskipun kawan saya berada di dalam kenderaan ketika itu.”

Difahamkan, lelaki terbabit berulang kali menegaskan bahawa mereka mempunyai dokumen sah untuk menarik kereta tersebut bagaimanapun memberi alasan memerlukan 5 minit untuk mencetak surat – lelaki itu turut menunjukkan memiliki mesin cetak mini di dalam keretanya.

Sebaik polis tiba, ketiga-tiga lelaki terbabit mendakwa mereka kononnya mewakili Bank Hong Leong.

Mangsa kemudiannya menjelaskan kepada pihak polis bahawa pihak bank sendiri menggesa agar mereka membuat laporan polis.

“Kami kemudiannya membuat laporan di Jinjang sebelum diminta ke Sentul untuk bertemu dengan IO (Pegawai Penyiasat). Ketiga-tiga lelaki terbabit pada awalnya bersetuju untuk mengikut kami sebelum menghilangkan diri.”

Menurut status terbaru Francis, pihak polis kini sedang memburu ketiga-tiga suspek terbabit.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply