Honda XR150L Bakal Masuk Pasaran AS – 12.5HP, 12.1Nm

Honda XR150L sememangnya antara model popular yang cukup popular terutamanya di pasaran Asia. Model tersebut juga dipasarkan di Australia dan New Zealand sebagai motosikal kegunaan sektor pertanian.

Ini kerana sebagai motosikal ‘dual-purpose’ XR150L terkenal dengan ciri lasak dan mempunyai daya ketahanan tinggi untuk kegunaan ‘off-road’. 

Atas faktor tersebut, Honda XR150L akan mula dipasarkan di pasaran Amerika Syarikat tidak lama lagi berdasarkan data VIN (vehicle identification number) yang telah difailkan di negara itu. 

Untuk rekod, Honda XR150L dikuasakan enjin satu silinder 149cc SOCH dengan sistem penyejukan udara dan karburator yang berupaya menghasilkan 12.5hp pada 7,750rpm dan 12.1Nm. Kuasa enjin pula disalurkna kepada tayar belakang menerusi transmisi 5-kelajuan. 

Menurut laporan, enjin pada XR150L dibangunkan  sepenuhnya Sundiro Honda – usahasama antara Honda dan syarikat China, Sundiro – dan akan dikilangkan di Mexico. Kilang tersebut juga bertanggungjawab menghasilkan enjin bagi Honda Navi yang dipasarkan di AS ketika ini. 

Antara ciri lain ditawarkan termasuk:

  • ‘electric starter’ dan ‘kick-starter’
  • fork teleskopik depan 
  • kaliper brek depan dua piston dan drum brek belakang

Apa yang mengagumkan, Honda XR150L in didatangkan dengan tangki berkapasiti 12L sekaligus menawarkan penjimatan dan perbatuan yang baik. 

Bagi pasaran Filipina, Honda XR150L ini dijual pada harga PHP96,900 (RM7.5k).

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply