Konvoi Motosikal Perlu Lapor Pihak JPJ, Polis Terlebih Dahulu – Ketua Pengarah JPJ

Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Dato’ Zailani Haji Hashim memaklumkan bahawa orang ramai yang mahu berkonvoi motosikal perlu memaklumkan pihak JPJ dan polis terlebih dahulu. 

Kenyataan itu dibuat sewaktu sesi sidang media sempena Kempen Keselamatan Jalan Raya 2023 yang berlangsung di Dewan Serbaguna Majlis Bandaraya Seremban, hari ini. 

Menurut Zailani, inisiatif itu adalah sebahagian daripada usaha JPJ bersama-sama pihak pihak polis terutamanya dalam menangani kes tunggang motosikal berkuasa tinggi tanpa lesen (B Full). 

“Saya telah bercakap dengan Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasana Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Wira Mat Kasim dimana setiap konvoi melibatkan lebih daripada satu motosikal bukan sahaja perlu memaklumkan pihak polis malah JPJ,” jelasnya. 

Tambah Zailani lagi, langkah itu bertujuan membolehkan pihak JPJ melakukan semakan yang lebih terperinci termasuk cukai jalan dan lesen yang betul. 

“Mereka perlu nyatakan terlebih dahulu intipati konvoi termasuk maklumat penunggang, jenis motosikal yang akan digunakan dan (paling mustahak) lesen motosikal,” tambahnya.

Kenyataan itu dibuat susulan menjawab persoalan tentang insiden kemalangan babitkan lima motosikal berkuasa tinggi di Lebuhraya Karak baru-baru ini apabila didapati hanya satu daripada lima penunggang memiliki lesen B (Full). 

Dalam pada itu, Menteri Pengangkutan, YB Anthony Loke turut menjelaskan pihak Kementerian sedang meniliti semula Akta Pengangkutan Jalan 1987 dalam mengetatkan lagi Akta 333 bagi menangani masalah lumba haram dan yang berkaitan.

Namun begitu, Loke memaklumkan tiada kata putus yang telah dibuat setakat ini.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply