Pelaburan Karbon Neutral Punca Tamatkan Projek MotoGP – Suzuki

Suzuki telah mengesahkan punca utama disebalik penamatan program MotoGP dan seangkatan dengannya adalah bagi memberi fokus pada pembangunan teknologi hijau.

Perkara itu didedahkan Pengurus Kumpulan Pemasaran Suzuki Eropah, Amerika Utara dan Oceania, Nobuo Fujii kepada MCN. 

Jelas, Fujii keputusan melabur dalam program karbon neutral  antara faktor penarikan diri Suzuki daripada sebarang kejuaraan dunia. 

“Neutraliti karbon tidak hanya melibatkan elektrifikasi. Buat masa ini kami sedang pertimabngkan pelbagai kemungkinan, bergantung pada kapasiti enjin,” jelasnya.

Sementara itu, Pengarah Motosikal Suzuki Great Britain pula menjelaskan pelaburan selepas ini adalah memfokuskan pada jenis motosikal yang akan dibangunkan. 

“Pelaburan kami adalah membangunkan motosikal yang akan membarisi barisan jentera Suzuki pada masa hadapan dan memastikan ianya selaras dengan keadan perundangan semasa (emisi),” ujarnya.

Penjelasan tersebut secara tidak langsung memberi bayangan bahawa Suzuki akan terus membangunkan motosikal untuk pasaran global namun dengan memberi penekanan pada neutraliti karbon agar tidak menjejaskan alam sekitar. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]