Ducati Tak Berminat Hasilkan Motosikal Mampu Milik

Ducati sememangnya jenama yang cukup gah dalam pasaran motosikal dunia. 

*Ducati Panigale V4 R

Kejayaan di pentas dunia termasuk MotoGP dan WorldSBK terus mengukuhkan lagi jenama motosikal Itali itu. 

Selain sibuk merangkul kejuaraan dunia, Ducati juga giat mengukuhkan portfolio bagi tahun 2023 dengan beberapa model baharu termasuk Panigale V4 R, Scrambler 800 dan Diavel V4. 

*Ducati Diavel V4

Rata-rata motosikal jenama Ducati datang dengan tanda harga yang tinggi terutamanya model berprestasi tinggi yang kebiasaannya berharga RM100,000 ke atas. 

Pengeluar lain, seperti Triumph dan MV Agusta sudah mula mengorak langkah dengan memperkenalkan model mampu milik hasil kerjasama dengan jenama lain.

*MV Agusta Lucky Explorer 5.5

Untuk rekod, Triumph telah berkerjasama dengan Bajaj bagi menghasilkan sebuah motosikal jenis scrambler dengan kapasiti bawah 500cc manakala MV Agusta pula jalin kerjasama dengan QJMotor bagi Lucky Explorer 5.5.

Usaha tersebut adalah memastikan jenama motosikal masing-masing bukan hanya menembusi pasaran premium malah turut menjadi sasaran pembeli yang mahukan motosikal mampu milik.

Bagaimanapun, temu bual bersama Ketua Pereka Ducati, Andrea Ferraresi, mengesahkan syarikat itu tidak berminat untuk menghasilkan model mampu milik dalam masa terdekat.

“Kami mahu terus meningkatkan jenama ini.

“Kami sudah pun sebuah jenama yang premium dan mahu kekal berada dalam segmen premium sebagai jenama teratas. 

“Bagi memastikan perkara ini, kami akan mengekalkan harga pada tahap tertentu. Jadi kami akan pastikan tiada harga yang lebih rendah dari Ducati Monster,” jelasnya. 

Ditanyakan apakah usaha Ducati untuk mendekatkan diri dengan penunggang muda dan baharu, ini jawapan Ferraresi. 

“Kami ada model Scrambler yang lebih “mampu milik”.

“Perlu diingatkan tiada model ‘entry-level’ bagi Ferrari dan Porshce jadi mereka perlu bermula dengan jenama lain sebelum membeli motosikal Ducati sebaik berkemampuan melakukannya,” tambah Ferraresi. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]