MotoGP: Alex Rins Menang Di Australia, Francesco Bagnaia Kini Pendahulu Kejuaraan Baharu

Fabio Quartararo akhrinya hilang statusnya selaku pendahulu kejuaraan MotoGP selepas berjaya dirampas pencabar, Francesco Bagnaia.

Bagnaia kini mendahului kejuaraan dunia MotoGP dengan 233 mata, 14 mata dihadapan Quartararo yang gagal mengutip sebarang mata ekoran kemalangan di Litar Phillip Island, Australia.

Bagaimanapun, saingan GP Australia tertumpu pada Alex Rins yang berjaya menghadiahkan (mungkin) kemenangan terakhir Suzuki sebelum pasukan Hamamatsu itu undur diri hujung musim ini.

Meskipun bermula di petak ke-10, namun Rins menghasilkan persembahan mengagunkan selepas berjaya memintas Bagnaia, Marc Marquez dan Jorge Martin untuk berada di depan.

Namun, Rins kembali dipintas Bagnaia dan Marquez sejurus selepas itu. 

Bagnaia kemudiannya mendahului apabila perlumbaan berbaki tiga lap. Bagaimanapun, Rins dan Marquez berjaya memintas pelumba Ducati itu dalam satu selekoh yang sama. 

Marquez cuba membuat percaturan terakhir untuk cuba memintas Rins di lap terakhir namun pelumba Suzuki itu kekal tenang untuk memenangi perlumbaan pertama untuk dirinya dan pasukan musim ini.

Marquez pula berpuas hati dengan tempat kedua sekaligus merekodkan podium ke-100 dalam kariernya.

Sementara itu, Quartararo hanya berputih mata selepas terlibat kemalangan lalu gagal mengutip sebarang mata dan membenarkan Bagnaia untuk menjadi pendahulu kejuaraan baharu menjelang aksi GP Malaysia.

Saingan MotoGP akan kembali bersambung dalam tempoh seminggu dari sekarang di Litar Antarabangas Sepang (SIC) pada 21 hingga 23 Oktober ini. 

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]