JKR Menyediakan Reka Bentuk Jalan Baharu Untuk Pusat Pemeriksaan Sempadan

Reka bentuk awal jajaran jalan yang menghubungkan pusat pemeriksaan sempadan di Bukit Kayu Hitam dan Sadao di Thailand dijangka siap menjelang November.

Menteri Kerja Raya Fadillah Yusof berkata Jabatan Kerja Raya (JKR) sedang menjalankan kerja-kerja awal di tapak itu termasuk tinjauan, kerja siasatan tapak dan kajian trafik.

Mesyuarat seterusnya kumpulan kerja pakar Malaysia-Thailand pada Disember dijangka membincangkan lebih lanjut mengenai reka bentuk.

Jajaran jalan ini adalah antara projek infrastruktur yang dirancang untuk sempadan Malaysia-Thailand, yang dijangka meningkatkan perdagangan kerana hampir 50% perdagangan dua hala Malaysia-Thailand tertumpu di sana.

Malaysia dan Thailand berharap dapat mencapai sasaran mencapai US$30 bilion (RM132 bilion) dalam perdagangan dua hala menjelang 2025.

Fadillah berkata Thailand telah bersetuju dengan reka bentuk Malaysia untuk jambatan yang menghubungkan Rantau Panjang dan Sungai Golok, manakala cadangan untuk Jambatan Pengkalan Kubor-Tak Bai akan dikemukakan kepada Kabinet.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply