Tiada Lagi Aktiviti Rempit di Pulau Pinang – Polis

Polis Pulau Pinang mengesahkan tiada aktiviti lumba haram membabitkan pelesit rempit terutama pada malam hujung minggu di kawasan panas yang dikenalpasti di seluruh negeri susulan pemantauan berterusan agensi terbabit.

Timbalan Ketua Polis Negeri, Datuk Fisol Salleh berkata, sejak tiga minggu lalu pihak polis mendapati peratusan aktiviti membabitkan lumba haram oleh kumpulan bermotosikal telah menurun dengan mendadak.

”Polis telah mengambil langkah yang proaktif dalam menangani isu membabitkan mat rempit, pemantauan berterusan dijalankan bagi membanteras kegiatan ini selepas berlaku kemalangan maut membabitkan lumba haram.

”Hasil pemantauan yang dijalankan mendapati aktiviti mat rempit di 13 kawasan panas seperti di Lebuh Raya Lingkaran Luar Butterworth (BORR), Lebuh Raya Butterworth-Kulim (BKE) dan lain-lain telah berkurangan,” katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Barat Daya di sini hari ini.

Pada 17 Julai lalu, lima penunggang motosikal maut selepas terbabit dalam kemalangan melibatkan beberapa buah motosikal dan dua buah kereta di Lebuh Raya Tun Dr. Lim Chong Eu.

Susulan kejadian itu, Seksyen 42 Akta Pengangkutan Jalan 1987 akan dipinda dengan hukuman lebih berat bagi membanteras kegiatan lumba haram terutama melibatkan mat rempit yang membahayakan nyawa mereka serta pengguna jalan raya lain.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply