Hanya Bikers Malaysia Pakai Jaket Terbalik

Kita sering memerhati penunggang motosikal memakai jaket terbalik, tetapi adakah kita pernah terfikir jika perkara ini merupakan kebiasaan di negara lain?

Rupanya ada pihak telah mengatakan bahawa trend ini hanya berlaku di Malaysia, dan antara sebabnya adalah ia dianggap lebih cepat.

Walaubagaimanapun, trend ini boleh membahayakan, keranajaket yang dipakai secara terbalik kebiasaannya tidak dizip dan ini menyebabkan jaket tersebut mengibas dengan kuat ketika motosikal bergerak dalam keadaan laju.

Jaket yang mengibas boleh menyebabkan tersangkut pada kenderaan lain ketika mencelah atau memotong serta boleh tersangkut pada tayar atau rantai motor sendiri.

Kami juga pernah melaporkan kemalangan berlaku akibat jaket terbalik, di mana lengan seorang penunggan motosikal telah sangkut di tayar dan hancur.

Orang ramai juga turut meluahkan pendapat mereka di media sosial dan turut akui pemakaian seperti itu boleh menyebab kemalangan jiwa.

“Kalau tak pakai hitam pula tangan, Malaysia ni panas. Kalau pakai macam biasa nampak tidak ikut trend pula nanti, ” jelas Zulhisham Zulkifli.

“Penunggang kita pentingkan masa, kalau pakai secara betul nanti lambat, walaupun bukan ambil masa terlalu lama tapi itulah orang kita, janji trend sahaja, ” kata Mat Luqie Fauzi.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply