Honda Civic Type-R Ditemui, Pemilik Serik Memandu Ke Malaysia Lagi

Selepas lima hari umpama mimpi ngeri, pemilik Honda Civic Type-R yang dicuri di Genting, Damien Yeo, akhirnya disatukan semula dengan keretanya pada Rabu (20 Julai).

Namun, kegembiraan apabila dia dimaklumkan keretanya sudah ditemui ternyata agak singkat.

Pihak polis Malaysia telah menemui keretanya di Kondominium Puteri Palma di Putrajaya, iaitu lebih kurang sejam dari Genting, dan Yeo telah dipanggil untuk mengenal pasti keretanya.

Lelaki berusia 28 tahun itu berkata bahawa keretanya hampir “tidak dapat dikenali” kerana bahagian seperti tayar dan rim keluli telah ditanggalkan dan diganti dengan yang lebih murah.

Beberapa bahagian kereta yang dileraikan pencuri turut ditinggalkan di dalam bahagian belakang kereta. Selain itu, balutan kereta hitam juga telah tercabut sehingga menampakkan cat putih asal kereta tersebut.

Malah, kunci kereta juga turut diformat semula supaya kereta itu tidak boleh dipandu dan plat kereta yang didaftarkan di Singapura digantikan dengan kereta Malaysia.

Selain alat ganti kereta, barangan berharga seperti kad tunai dan wang tunai turut dilarikan.

Secara keseluruhannya, eksekutif operasi ini mengira bahawa alat ganti dan barang berharga bernilai lebih $8,000 telah dicuri daripada kenderaan yang diubah suai itu.

Yeo berkata beliau berhasrat untuk memasang alat ganti baharu dan menjangkakan perlu “berbelanja banyak” untuk berbuat demikian.

Pada masa ini, kereta itu berada dengan polis Malaysia.

Walaupun mengalami kerugian, Yeo memberitahu Shin Min dia tidak merungut.

“Saya tidak dapat tidur selama beberapa hari dan kini saya akhirnya lega,” katanya.

Bagaimanapun, dia tidak terlalu berminat untuk membiarkan sejarah berulang.

“Dalam masa terdekat, saya tidak akan berani memandu ke Malaysia,” katanya kepada Shin Min.

Kereta Yeo dicuri ketika dia membuat perjalanan ke Genting Highlands bersama teman wanitanya dan dua lagi rakannya pada 15 Julai.

Kereta itu telah diletakkan di sebuah pusat beli-belah bernama SkyAvenue sekitar jam 12 tengah hari pada hari mereka masuk.

Apabila Yeo pulang keesokan harinya, dia mendapati kereta itu hilang dan membuat laporan polis dengan polis Malaysia ketika itu.

Dia menganggarkan Honda miliknya bernilai kira-kira $220,000.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply