Perlumbaan Jalanan Haram Sukar Untuk Diperangi – Ahli Psikologi Trafik

Lumba jalanan haram kekal sebagai jenayah biasa di negara-negara di seluruh dunia, tetapi menurut seorang pakar psikologi trafik, “tiada penyelesaian sebenar” untuk masalah sejagat ini.

Presiden Persatuan Psikologi Lalu Lintas Jerman, Wolfgang Fastenmeier, mengatakan bahawa pendekatan pendidikan memang wujud, seperti “kursus kemalangan” di mana pemandu laju dimaklumkan tentang akibat kemalangan jalan raya.

Tetapi tidak jelas sama ada pendekatan ini membantu atau tidak`, profesor psikologi trafik Berlin memberitahu akhbar Mannheimer Morgen.

Kebanyakan pelumba jalan raya yang menyalahi undang-undang kelihatan hidup “dalam sejenis dunia selari”, kata Fastenmeier. “Mereka hanya mahu berlakon dan menunjukkan kelebihan mereka (yang hanya mereka rasa) berbanding orang lain.”

Jerman adalah antara negara yang bergelut dengan masalah lumba jalanan haram yang berterusan, dan denda dan juga sabitan pembunuhan berprofil tinggi tidak berjaya menghalang mereka daripada menggunakan jalan awam untuk menguji had kereta mereka.

Hukuman yang lebih keras juga selalunya tidak membantu pelumba haram, kata Fastenmeier.

“Hukuman hanya berkesan jika terdapat tingkah laku alternatif bagi pesalah untuk melanggar peraturan atau jika tingkah laku yang tidak diingini – dalam kes ini, memandu laju – tidak begitu tegas dalam kelakuan mereka,” katanya kepada akhbar itu.

“Tetapi itu tidak berlaku dengan pelumba. Sebaliknya, itulah yang mereka mahu lakukan.”

Pelaku kebanyakannya adalah golongan muda yang berasal dari latar belakang sosial yang sukar dan boleh mewakili sesuatu dengan kereta mereka “yang mereka tidak akan menjadi”.

Pada 2019, dua lelaki di Jerman disabitkan dengan kesalahan membunuh dan dijatuhi hukuman penjara seumur hidup oleh mahkamah di Berlin selepas perlumbaan jalanan haram yang mengakibatkan kematian seorang lelaki warga emas.

Perlumbaan sebegitu juga telah menyebabkan berpuluh-puluh kematian dan penangkapan yang tidak terkira banyaknya di Amerika Utara, manakala di Hong Kong polis kerap merampas kereta sport mewah daripada pelumba jalanan yang disyaki haram.

Di Vietnam, polis telah menggunakan senjata api untuk menjenamakan pelumba haram di jalanan Hanoi, di mana perlumbaan popular di kalangan belia tempatan dan selalunya bertepatan dengan acara sukan besar.

Daripada mengejar penunggang motosikal muda dan berisiko mengalami kemalangan, polis menggunakan senjata api untuk mengenal pasti pelumba selepas perlumbaan tamat dan orang ramai telah bersurai.

Di Malaysia pula, keadaan tidak jauh berbeza dengan kejadian baru-baru ini apabila empat maut dan tiga cedera parah akibat perlumbaan haram motosikal.

Oleh itu, pihak berkuasa seluruh dunia seharusnya mencari penyelesaian kepada masalah ini demi kebaikan masyarakat.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]