Hanya EV Untuk Perodua, Bukan Hibrid

Perusahaan Otomobil Kedua Sdn Bhd (Perodua) mengatakan bahawa jika ia menceburi kenderaan elektrik (EV), ia akan menjadi EV tulen dan bukan EV hibrid plug-in.

“Jika kita menceburi EV, ia akan menjadi EV yang lengkap dan sesuai,” kata presiden dan ketua pegawai eksekutif Perodua Datuk Zainal Abidin Ahmad pada majlis pelancaran Perodua Alza baharu oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di sini hari ini.

Zainal, bagaimanapun, mencadangkan bahawa usaha EV oleh Perodua tidak akan datang dalam masa terdekat kerana beliau berkata kenderaan sedemikian masih memerlukan kajian pasaran dan pelanggan, manakala tabiat pemanduan juga perlu diubah.

Sementara itu, Ismail Sabri menggesa Perodua dan syarikat utiliti nasional Tenaga Nasional Bhd (TNB) menjalin kerjasama dalam memperkenalkan kadar caj EV mampu milik untuk rakyat.

Perdana menteri berkata TNB kini sedang berusaha untuk meningkatkan pengeluaran tenaganya dengan menggunakan sumber tenaga boleh diperbaharui dan menyediakan stesen pengecas EV yang mencukupi.

“Pada masa sama, Perodua boleh menggunakan peluang ini dengan meneroka bidang baharu seperti menghasilkan EV berkualiti tinggi yang mampu dimiliki oleh keluarga Malaysia.

Malah, syarikat telekomunikasi seperti Telekom Malaysia juga boleh bekerjasama dengan kedua-dua pihak ini untuk menyediakan pakej data yang membolehkan pengguna untuk menempah sesi pengecasan EV dalam talian,” tambahnya.

Perodua Alza 1.5L 2022 baharu telah menerima 30,000 tempahan yang memecahkan rekod sebelum pelancaran rasminya, yang turut dihadiri rakan kongsi strategik Perodua Daihatsu Motor Co, Soichiro Okudaira dan pengerusi Perodua Tan Sri Asmat Kamaludin.

Pesanan itu adalah yang tertinggi dalam sejarah jenama itu setakat ini, menurut Zainal.

Beliau berkata hampir 4,000 pelanggan telah menukar pesanan Alza mereka kepada versi terkini walaupun sebelum ia dibuka untuk tempahan pada 23 Jun.

“Sesetengah pelanggan kami akan menerima Alza serba baharu mereka daripada 195 bilik pameran jualan sah di seluruh negara mulai hari ini.

Kami juga memberi jaminan kepada pelanggan kami yang menempah Alza 2022 mereka pada atau sebelum 30 Jun bahawa mereka akan menerima kenderaan mereka sebelum 31 Mac , tarikh akhir 2023,” tambahnya.

Perodua telah melabur RM770 juta untuk membangunkan model baharu Alza mulai April 2018.

Ia dibangunkan bersama di bawah Daihatsu New Global Architecture (DNGA) di mana pereka dan jurutera Malaysia bekerja dengan rakan sejawatan mereka dalam Daihatsu Motor Co. dari Jepun.

Ia merupakan model kedua dibangunkan di bawah DNGA selepas Perodua Ativa yang diperkenalkan pada Mac 2021.

“Perkongsian ini telah membolehkan Perodua dan pembekalnya bekerjasama dengan Daihatsu untuk mencapai skala ekonomi dan meningkatkan kos pembangunan model baharu – yang dalam kes ini ialah Alza 2022,” kata Zainal.

Alza baharu boleh didapati dalam tiga varian dan dijual pada harga RM62,500 untuk varian X, RM68,000 untuk H dan AV berspesifikasi tinggi pada harga RM75,500.

Harga adalah untuk Semenanjung Malaysia dengan cukai jualan dan tanpa insurans.

Tumpuan kenderaan pelbagai guna itu adalah ruang dalamannya yang lebih besar berbanding pendahulunya terutamanya di baris ketiga, dan kini dengan unit penghawa dingin belakang.

Semua varian dijalankan pada enjin 1.5L Dwi VVT-i EEV yang dipasangkan dengan transmisi D-CVT kecekapan bahan apinya juga telah dipertingkatkan dikatakan antara yang terbaik dalam kelasnya dengan sehingga 22km seliter.

Ciri baharu lain termasuk pemandangan panoramik 360, brek letak kereta elektronik dengan penahan brek automatik, brek cakera belakang dan mod pemanduan baharu: Normal, Eko dan Kuasa.

Semua varian datang dalam lima pilihan warna: Ivory White, Glittering Silver, Garnet Red, dan Elegant Black dan Vintage Brown yang baharu.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply