Jangan Lengahkan Proses Wajibkan ABS Pada Motosikal – NCAP

Pada bulan Mei lalu, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong telah pun memaklumkan bahawa kerajaan sedang pertimbang cadangan wajibkan fungsi Anti-lock Braking System (ABS) pada motosikal 150cc ke atas.

Cadangan itu juga sedang diperincikan pihak Insitut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Bagaimanapun, menurut laporan diterbitkan FMT baru-baru, beberapa pengeluar motosikal didakwa cuba mempengaruhi kerajaan terutamanya di Asia Tenggara bahawa teknologi ABS tidak kos efektif terutamanya bagi motosikal kapcai.

Menurut Presiden Eksekutif Global New Car Assesment Programme (NCAP), David Ward, pemain industri motosikal tidak boleh lagi cuba menangguhkan pemasangan ABS.

“Industri motosikal perlu berhenti menangguhkan proses pemasangan ABS pada motosikal dengan menokok tambah faktor kos.

“Senario di mana pengeluar motosikal cuba menafikan atau melambat-lambatkan (pemasangan) ABS sudah berakhir!,” jelas Ward.

Bercakap kepada FMT, Ward menegaskan bahawa dia tidak boleh terima industri motosikal masih ketinggalan jauh bagi menjadikan ABS sebagai ciri standard pada motosikal.

Dia juga berharap Malaysia dapat jadi perintis dalam menggerakan pasaran Asia Tenggara dalam mewajibkan ABS pada motosikal. – FMT

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply