Rakyat Malaysia Boleh ke Hat Yai Menaiki Keretapi RM6 Semula, Mula Hari ini

Dengan pelonggaran sekatan perjalanan, State Railway of Thailand (SRT) telah mengumumkan ia akan mengembalikan kereta api ulang-alik Hat Yai-Padang Besar kembali kepada operasi biasa seperti dua tahun lalu.

Perkhidmatan ini telah berhenti operasinya sejak 18 March 2020 iaitu hari pertama Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) disebabkan wabak Covid-19.

Kereta api itu membawa penumpang dari Padang Besar, Perlis ke stesen Hat Yai dalam tempoh masa lebh kurang satu jam.

Hat Yai merupakan pekan terbesar di Thailand Selatan yang paling dekat dengan Malaysia dan sangat terkenal dalam kalangan pelancong untuk pasar terapungnya, makanan Thai dan kraftangan.

Tiket sehala dari Padang Besar ke Hat Yai berharga THB50 (RM6).

Menurut jadual, hanya dua kereta api ulang-alik setiap hari, oleh itu anda digalakkan membuat tempahan tiket awal di laman web SRT.

Image from KTM Berhad (Facebook)

From Padang Besar to Hat Yai, there are only two timings: train number 948 departing at 9.55am (Malaysia time) and train number 950 at 4.40pm (Malaysia time).

Untuk ke stesen Padang Besar, anda boleh memilih untuk menaiki KTM Komuter (yang datang dari Butterworth, Pulau Pinang) atau tren ETS (yang datang dari sejauh Kuala Lumpur dan Gemas, Negeri Sembilan) yang berakhir di Padang Besar.

Dan di bawah, jadual kereta api dari Thailand ke Malaysia:

Image from KTM Berhad (Facebook)

Anda boleh pulang menggunakan KTM Komuter ataupun ETS dari stesen Padang Besar.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply