Adakah Gojek bakal beroperasi di Malaysia?

Rasanya umumnya tahu harga Grab sekarang melambung tinggi, tetapi kelihatan seperti akan ada persaingannya yang mungkin dapat membantu keadaan.

Gergasi teknologi Indonesia, Gojek, mungkin bakal memberi perkhidmatannya di negara kita berikutan sebuah Honda City dilihat di bandar Kuala Lumpur yang menayangkan lambang Gojek di sisinya, yang mungkin sebahagian daripada ujian oleh syarikat itu.

Sebelum ini, pada tahun 2019, Gojek dan juga syarikat e-hailing motosikal lain telah menjalankan ujian selama enam bulan di Malaysia, tetapi malangnya tak dibenarkan beroperasi.

Namun begitu, selain e-hailing motosikal, Gojek juga menawarkan perkhidmatan sama seperti Grab di Asia Tenggara, termasuk e-hailing kereta iaitu GoCar.

Oleh itu, Gojek mungkin akan memasuki Malaysia sebagai persaingan bagi Grab, sama seperti di negara Asia Tenggara yang lain.

Walaupun ini semua hanya spekulasi, dan tiada apa-apa maklumat pasti, Malaysia merupakan pasaran yang bagus untuk Gojek, dan ia juga mempunyai sumber untuk menyaingi Grab.

Sementara itu, Grab sedang mengadakan kempen yang berakhir pada 31 Julai, 2022, di mana pemandu baru yang mendaftar dengan syarikat itu akan mendapat bonus pendaftaran RM1,000 jika mereka mencapai KPI tertentu iaitu:

  • Akaun pemandu Grab diaktifkan antara 1 Jun – 31 Julai 2022
  • Pemandu harus melengkapkan 30 perjalanan (Pengangkutan) dalam jangka masa 30 hari dari tarikh pengaktifan untuk mendapatkan bonus RM500; atau
  • Lengkapkan 60 perjalanan (Pengangkutan) dalam jangka masa 30 hari dari tarikh pengaktifan untuk mendapat bonus RM1,000
  • Bonus akan dibayar melalui Grab cash wallet

Selain bonus pendaftaran di atas, Grab juga menawarkan subsidi penuh untuk pemandu yang ingin mengambil PSV.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply