Cadangan Lupus Kenderaan Lebih 10 Tahun Tak Sesuai – Menteri

Baru-baru ini, timbul kembali cadangan melupuskan kenderaan yang melebihi 10 tahun sebagai usaha mengurangkan masalah kesesakan lalu lintas dalam negara.

Bagaimanapun, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, usul tersebut memerlukan kajian terperinci di samping perlu mengambil kira kesediaan orang ramai.

Baru-baru ini timbul laporan bahawa terdapat 33.3 juta kenderaan berdaftar dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) namun hanya 22 juta yang masih aktif perbaharui cukai jalan.

Rata-rata mendakwa lambakan kenderaan melebihi populasi 32.6 juta rakyat Malaysia itu merupakan antara punca kesesakan jalan raya yang melanda negara sejak musim perayaan Aidilfitri, baru-baru ini sehingga cadangan lupuskan kerajaan dibangkitkan semula.

“Kerajaan sentiasa dengar pandangan dan idea pakar, namun dasar supaya melupuskan kenderaan yang melepasi had usia lebih 10 tahun masih tidak sesuai dilaksanakan di negara kita.

 “Penyelesaian isu kesesakan di jalan raya kita bukan itu sahaja (pelupusan kenderaan lebih 10 tahun) kerana ia memerlukan pendekatan holistik dan menyeluruh.

 “Jika dasar ini mahu dilaksanakan, kita terlebih dahulu perlu ada jaringan pengangkutan sempurna termasuk di luar bandar dan kampung, namun ketika ini pun jaringan lengkap projek Transit Aliran Massa (MRT) di Lembah Klang masih belum siap dibina,” jelas Wee Ka Siong.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply