RASMI: Fabio Quartararo Kekal Dengan Yamaha Hingga 2024

Fabio Quartararo telah menandatangani kontrak dua tahun bersama Monster Energy Yamaha yang menyaksikan pertahan juara dunia itu kekal sehingga 2024.

Perkembangan terbaru itu sekaligus menamatkan segala spekulasi mengenai masa depan pelumba Perancis itu bersama Yamaha.

Quartararo mempamerkan aksi mantap dan cemerlang sejak berhijrah dari pasukan satelit Petronas Yamaha SRT apabila berjaya muncul juara dunia dalam musim pertamanya bersama pasukan factory Yamaha, tahun lalu.

Dia juga kini dalam landasan tepat untuk mempertahankan kejuaraan apabila mendahului carta dengan kelebihan 8 mata.

“Saya sangat gembira untuk mengumumkan bahawa saya akan kekal bersama Yamaha untuk tempoh dua tahun lagi.

“Seperti sebelum ini perpindahan ke Yamaha merupakan satu keputusan yang tepat. Mereka mempercayai saya dari awal dan itu adalah sesuatu yang saya tidak boleh ambil mudah.

“Namun, perjanjian terbaru ini adalah satu keputusan besar kerana saya berada pada saat getir dalam karier saya jadi saya mengambil sedikit masa sebelum membuat keputusan.

“Saya percaya dengan projek Yamaha di MotoGP dan saya rasa Yamaha cukup komited. Kini saya dah mengesahkan keputusan untuk terus bersama-sama dalam perjalanan ini, kami boleh memberi fokus sepenuhnya pada musim ini.

“Saya mahu berterima kasih kepada semua yang menyokong termasuk peminat. Saya sangat hargai sokongan yang diterima,” jelas Quartararo.

Quartararo akan kembali beraksi hujung minggu ini di GP Catalunya dengan mensasarkan kemenangan bagi memastikan kedudukannya selaku pendahulu kejuaraan tidak tergugat.

Minggu lalu, Quartararo melintasi garisan penamat di Mugelli di belakang pelumba tuan rumah rumah dan juara, Francesco Bagnaia.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]