Alex Rins Menangis Dengan Keputusan ‘Orang Besar’ Di Suzuki

Suzuki bakal meninggalkan saingan kejuaraan dunia MotoGP sebaik musim 2022 berakhir.

Suzuki dalam satu kenyataan pada Khamis memaklumkan sedang berbincang dengan Dorna akan kemungkinan untuk berhenti daripada saingan itu hujung musim ini.

Keputusan itu ternyata memberi impak besar kepada pelumba sedia ada, Alex Rins dan Joan Mir, yang ketika ini sedang memberi saingan terhadap kejuaraan dunia selepas enam pusingan.

Selepas pengumuman rasmi dibuat, Rins dan Mir akui terkilan dengan keputusan tersebut.

“Pada Isnin selepas ujian di Jerez, Livio (Suppo) dan Sahara-san memanggil saya ke dalam ofis dan memberitahu perkara ini dan sudah tentu keputusan ini amat sukar untuk ditelan.

“Saya menangis kerana saya telah berikan segalanya kepada pasukan ini sejak 2017.

“Ahli pasukan juga telah mencurahkan segalanya sejak 2015 ketika Suzuki kembali ke MotoGP. Jadi sudah tentu keputusan ini mengejutkan untuks saya dan seluruh pasukan,” jelas Rins.

Bagaimanapun, Rins akur dengan keputusan Suzuki.

“Sama ada saya faham atau tidak dengan keputusan ini itu sudah tidak penting tetapi pastinya saya kecewa. Kami sedang mencabar kejutaan dunia dan pertama dalam kedudukan pasukan.

“Tetapi orang besar di HQ Suzuki telah membuat keputusan, kami tidak mampu mengubahnya,” tambah Rins.

Menjelang aksi GP Perancis hujung minggu ini, Rins tekad membuktikan ‘orang besar’ di Suzuki bahawa keputusan yang diambil adalah tidak tepat.

“Bagi saya pakej (GSX-RR) kali ini adalah yang terbaik kami pernah ada di Suzuki. Jadi kami akan buktikan mereka telah membuat keputusan yang salah,” tegasnya.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]