Jentera Ducati MotoE Jalani Ujian Di Vallelunga

Ducati telah berkongsi imej terkini mengenai jentera prototaip elektrik sulung yang akan dibekalkan sebagai jentera lumba rasmi MotoE World Cup bermula 2023.

Pengeluar motosikal berprestasi tinggi dari Itali itu giat membangunkan jentera elektrik serba baharu sejak diumumkan sebagai pembekal utama MotoE bermula 2023 menggantikan Energica Ego yang diguna pakai sejak 2019.

Selepas didedahkan kepada umum menerusi sesi pra-ujian pada Disember lalu, Ducati akhirnya mendedahkan video dan gambar yang lebih terperinci mesin MotoE – kod nama V21L – menjalani sesi ujian di Litar Vallelunga, Itali.

Bekas pelumba MotoGP, Alex de Angelis dan pelumba uji Ducati, Michelle Pirro dipertanggungjawabkan untuk menguji jentera serba baharu itu.

Walaupun ini merupakan percubaan sulung Ducati dalam pembangunan jentera elektrik, Pengarah eMobility Ducati, Roberto Cane mendakwa syarikat itu tidak pernah berhenti dalam proses pembangunan.

“Sejak kami membawa prototaip Ducati MotoE untuk sesi ujian kali pertama, projek pembangunan tidak pernah berhenti walaupun untuk sektika.

“Usaha keras pasukan telah membuahkan hasil dan memberi kami kepuasan.

“Dalam tempoh empat bulan sahaja, prototaip kami telah berjaya mendominasi beberapa litar utama di Itali di samping memberikan respon yang positif. Walaupun masih banyak yang perlu dilakukan tapi kami berada di landasan betul,” jelasnya.

Sementara itu, musim 2022 MotoE – yang juga musim terakhir bersama mesin Energica – akan membuka tirai pada 30 April ini.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]