Tak Salah Haramkan Kapcai ‘Power’, Pernah Berlaku 30 Tahun Lalu – Wazi

Baru-baru ini tular kenyataan dibuat Ketua Polis Negara (KPN), Acryl Sani Abdullah Sani apabila mencadangkan pengharaman motosikal jenis kapcai berprestasi tinggi.

Saranan tersebut dibuat susulan kebimbangan peningkatan angka kemalangan maut dikalangan penunggang motosikal terutamanya kapcai.

Walaupun saranan tersebut mendapat pelbagai reaksi namun menurut bekas pelumba lagenda negara, Wazi Abdul Hamid, cadangan itu relevan apabila babitkan soal keselamatan.

Namun, Wazi menyifatkan cadangan itu perlu diperjelas dengan lebih teliti.

“Perlu dijelaskan juga dengan terma prestasi tinggi, apakah yang dimaksudkan dengan terma terbabit adakah mempunyai kelengkapan prestasi tinggi atau enjin berprestasi tinggi?

“Jika dulu motosikal menggunakan meter analog namun kini sudah bertukar kepada meter digital, ini juga kita panggil sebagai prestasi tinggi ataupun dulu motosikal guna karburetor dan kini guna ‘injection’,” jelasnya.

KPN dalam satu kenyataan sebelum ini juga mencadangkan untuk haramkan kapcai seperti Suzuki Raider R150 Fi gara-gara tular video memaparkan motosikal tersebut mencapai kelajuan maksima 177km/j di atas mesin dyno.

Bagaimanapun, Wazi menjelaskan kiraan di atas mesin dyno dan pada dunia sebenar adalah jauh berbeza.

“Jika di lebuh raya dengan muatan berat penunggang dan pembonceng adalah 120 kilogram (kg), jumlah kelajuan sebenar sudah pasti berkurang kepada 110 km/h, itu belum dikira dengan faktor jalan dan angin,” tambahnya.

Sementara itu, Wazi berpendapat tidak ada salahnya sekiranya pihak kerajaan membuat keputusan untuk mengharamkan kapcai ‘power’.

“Tidak salah jika mahu mengharamkan kapcai berprestasi tinggi, 30 tahun lalu juga kita pernah mengharamkan motosikal kerana mempunyai kelajuan tinggi,” tambahnya lagi.

*Honda Nova Dash 125

Malaysia pernah mengharamkan motosikal kapcai jenis Honda Nova Dash 125 pada era 90an dengan kerajaan tidak meluluskan model tersebut dibawa masuk ekoran dilabel sebagai kapcai berprestasi tinggi.

Nova Dash 125 itu dianggap sebagai pelesit kelajuan pada waktu itu dan memiliki reputasi gah di serata Asia Tenggara.

Persoalannya, adakah kenyataan KPN bakal memberi kesan kepada penjualan Suzuki Raider R150 Fi yang baru sahaja dilancarkan? – HM

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply