Yamaha Uji Sistem ‘Power Steering’ Pada Motosikal

Advertisements

Dalam usaha mencapai kestabilan terbaik terutamanya sewaktu menunggang motosikal pada kelajuan tinggi, Yamaha sedang menguji prototaip sistem stering terbaru pada sebuah jentera ‘dirt bike’.

Dinamakan sebagai ‘Yamaha EPS Steering Support System’, sistem terbaru ini menggabungan fungsi ‘steering damper’ dan ‘power steering assist’.

Prototaip tersebut menggabungkan ‘torque sensor’, magnet dan ‘actuator’ (penggerak)  yang kemudiannya bertindak sebagai ‘steering damper’  pada kelajuan tinggi dan ‘steering assist’  pada kelajuan rendah.

Bukan itu sahaja, sistem tersebut juga boleh bertindak sebagai radas pengimbang kendiri apabila digabungkan bersama IMU.

Menariknya, Yamaha telah pun aplikasikan sistem tersebut pada barisan model motosikal elektrik dan langkah terbaru ini adalah percubaan mengenal pasti sama ada sistem sama sesuai diterapkan pada motosikal berkuasa tinggi lain.

Menurut Yamaha, pelumba  AllJapan Yamaha Factory Race Team, Jay Wilson sedang menguji sistem tersebut pada Yamaha YZ250 dan YZ450F.

Advertisements