Azlan Shah Bakal Kembali Beraksi!

Juara bertahan ASB1000, Azlan Shah Kamaruzaman, telah menunggu dua tahun untuk memulakan kempen mempertahankan gelarannya.

Kini, dengan pembukaan musim Kejohanan FIM Asia Road Racing 2022 yang akan bermula di Litar Antarabangsa Chang di Buriram, Thailand pada penghujung bulan, Azlan akhirnya boleh menyarungkan pakaian perlumbaannya dan kembali ke trek semula.

“Boleh dikatakan saya secara tidak rasmi menjadi juara ASB1000 tiga kali. Pada 2019, 2020 dan 2021!” gurau Azlan.

Tetapi secara serius, Azlan mengimbas kembali ketidaktentuan dan kebimbangan tahun-tahun yang mencabar ketika Kejuaraan FIM Asia
Road Racing dibelenggu pandemik global Covid-19.

“Sudah tentu ia membimbangkan. Saya bukannya semakin muda,” kata pemain Malaysia berusia 38 tahun itu yang berlumba untuk Pasukan ONEXOX BMW TKKR.

“Saya terfikir sama ada kerjaya saya akan berakhir begitu sahaja. Tetapi saya terharu apabila melihat industri sukan permotoran di Asia bekerja keras untuk kembali beraksi. Jadi saya terus berharap.”

Namun, Azlan tidak berdiam diri. “Saya pernah berkhidmat sebagai pengulas profesional. Siapa tahu saya ternyata cukup mahir. Tetapi cinta pertama saya sentiasa sukan permotoran. Tidak dapat berlumba untuk diri
sendiri, saya menumpukan perhatian untuk menubuhkan Akademi Lumba AS25 dengan harapan dapat membantu lebih banyak lagi pelumba muda berkembang maju dalam sukan ini. Saya berbangga untuk mengatakan bahawa pasukan kami, Pasukan Akademi Perlumbaan AS25, baru sahaja membuat penampilan ulung pada Pusingan 1 Kejuaraan Cub Prix Malaysia PETRONAS 2022 beberapa minggu lalu.”

“Secara peribadi, saya tidak sabar-sabar untuk mendapatkan adrenalin semula, dan untukkembali beraksi. Jumpa anda di Buriram!”

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]