Super73 Memasuki Dunia E-Motosikal

Super73, syarikat “start-up” yang berpangkalan di California dengan kemahiran membuat e-basikal dibangunkan melalui gabungan “warisan motosikal dengan budaya belia.”, telah memperkenalkan konsep C1X beberapa hari yang lalu.

Tidak seperti tawaran semasanya, konsep Super73 C1X memanfaatkan kuasa enjin dan bukannya kuasa pedal, ditambah dengan pelbagai aksesori sama seperti motosikal (brek, suspensi, lampu, dll.) untuk menjadi motosikal yang sesuai dan bukannya kacukan basikal-motosikal.

Ini bermakna bahawa versi pengeluaran pastinya akan memerlukan lesen motosikal, insurans dan pendaftaran untuk memperoleh dan memilikinya.

“Sebilangan besar pelanggan kami berminat untuk meningkatkan motosikal selepas memiliki Super73, jadi model ‘step up’ ini boleh mengekalkan penunggang menggunakan jenama ini melebihi e-basikal,” kata Super73 mengenai pemacuan untuk mencipta konsep C1X e-motosikal.

Pada asasnya, C1X ialah runabout bersaiz Honda MSX yang direka untuk “penerokaan bandar dan sambungan lebuh raya.” Ia mempunyai jarak roda 51-inci padat dengan roda 15-inci depan dan belakang, dan ketinggian tempat duduk 31 inci – kira-kira 787mm.

Super73 tidak mendedahkan butiran dan data khusus selain daripada janji bahawa C1X akan menjadi ‘sangat ringan’. Selain daripada dimensi padat yang dinyatakan sebelum ini, janji itu didorong lagi oleh pakej rangkaian kuasa unik yang dilengkapkan dengan konsep C1X.

Motor elektrik yang tidak ditentukan disepadukan ke dalam lengan ayun belakang – sama seperti skuter moden – menjanjikan pengurangan rantaian kendur, yang menarik kuasa daripada pek bateri yang diletakkan di dalam bingkai. Super73 juga menyatakan bahawa yang terakhir ialah unit berkadar Tahap 2, membenarkan pengecasan 80% dalam masa sejam.

Dari segi prestasi dan julat, Super73 menyatakan bahawa sasaran mereka untuk konsep C1X ialah kelajuan tertinggi 75mph (lebih kurang 120km/j) dan jarak minimum 100 batu (lebih kurang 160km).

Walaupun masih merupakan konsep, Super73 mengatakan bahawa pembangunan untuk membawa konsep C1X kepada pengeluaran sedang berjalan dengan baik, dan firma itu bersedia untuk memenuhi tarikh akhir ketibaan pasarannya pada 2023. Harga jualan akhir juga tidak didedahkan, Super73 sedang menerima tempahan sekarang dengan deposit AS$73 (lebih kurang RM306.60).

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]