Keselamatan Penunggang Motosikal Harus Ditingkatkan, kata Menteri Kerja Raya

Menteri Kerja Raya Kanan Datuk Seri Fadillah Yusof, mewakili kementeriannya pada sesi parlimen baru-baru ini berkata PLUS Malaysia Berhad (PLUS) dan syarikat konsesi lebuh raya lain telah diarahkan mengkaji semula keperluan membina lebih banyak tempat berteduh untuk penunggang motosikal, serta keperluan lain yang lebih selamat.

“Terdapat sejumlah 186 tempat perlindungan hujan motosikal di sepanjang Lebuhraya Utara-Selatan. Lokasi tempat perlindungan hujan ini ditanda pada papan tanda jalan di lebuh raya untuk mengarahkan penunggang motosikal ke lokasi dengan selamat,” katanya.

Selain dari itu, beliau berkata papan tanda juga harus diperbaiki untuk meningkatkan keselamatan penunggang motosikal dan sebagai cara mengelak daripada kemalangan.

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) telahpun mengetengahkan isu ini beberapa kali sejak beberapa tahun yang lalu, akibat kejadian penunggang motosikal yang berteduh di bawah jambatan dilanggar kenderaan.

Malah, dari tahun 2017 lagi Jabatan Kerja Raya mengarahkan syarikat-syarikat konsesi untuk membina tempat berteduh di jalan raya untuk penunggang motosikal dan juga cara-cara lain untuk meningkatkan keselamatan untuk mereka.

Namun begitu, sehingga kini tiada tindakan kukuh dibuat untuk menyelesaikan masalah ini. Adakah kita akan melihat perubahan dalam masa terdekat?

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]

Leave a Reply