EU Melarang Eksport Motosikal ke Rusia

Kesatuan Eropah (EU) telah mengambil langkah baharu dengan melarang motosikal berharga melebihi €5,000 (RM23,232) daripada dieksport ke Rusia, berikutan perang antara Rusia dan Ukraine yang kini sedang berlaku.

Jurnal Rasmi Kesatuan Eropah telah dikemas kini pada 15 Mac untuk menyasarkan Rusia merentasi beberapa aspek, termasuk tenaga, produk besi dan keluli serta barangan mewah, yang terakhir termasuk motosikal.

“Kenderaan, kecuali ambulans, untuk pengangkutan orang di bumi, udara atau laut dengan nilai melebihi EUR 50,000 setiap satu, teleferik, lif kerusi, garis seret ski, mekanisme daya tarikan untuk funikular, motosikal dengan nilai melebihi EUR 5,000 setiap satu, sebagai serta aksesori dan alat ganti mereka.”

“Ia kemudiannya menyenaraikan subsistem peralatan yang berkaitan dengan kenderaan tersebut, serta kenderaan itu sendiri. Entri untuk motosikal menyatakan definisi rasmi sebagai “Motosikal (termasuk moped) dan kitaran yang dipasang dengan motor tambahan, dengan atau tanpa kereta sisi; kereta sampingan.”

Walaupun sebelum larangan ini diumumkan, beberapa syarikat telah bertindak menjauhkan diri dari Rusia seperti Harley-Davidson, Polaris, Ducati, BMW dan Honda yang menghentikan eksport ke negara itu, manakala Honda dan Yamaha telah menderma €1 juta dan €750,000 untuk membantu dalam bantuan kemanusiaan.

Bawah definisi EU, motosikal dianggap sebagai ‘barangan mewah’ dalam senarai yang termasuk kaviar, kuda, truffle, wain dan barangan elektronik.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]