Sasaran Musim Ini Dapatkan Kembali Sentuhan Musim 2020 – Alex Rins

Suzuki Ecstar menempuh musim yang mengecewakan pada 2021, bukan sahaja kerana Joan Mir tidak mampu mempertahankan kejuaraan yang dimenangi pada musim 2020 malah Alex Rins juga gagal berikan cabaran.

Mir ketinggala 70 mata dibelakang juara, Fabio Quartararo manakala Rins sekadar mengutip 99 mata selepas 18 pusingan musim lalu.

Sewaktu ditemui ketika sesi ujian pra-musim di Sepang, Rins akui fokus utamanya musim ini, selain mencabar kejuaraan adalah mendapatkan semula ‘feel’ yang sama pada musim 2020 apabila menamatkan musim itu dikedudukan ketiga dengan 139 mata, hanya 32 mata di belakang juara dan rakan sepasukan, Mir.

“Sasaran musim ini adalah dapatkan semula ‘feel’  dua tahun lalu. Pada musim 2020 saya menunggang dengan laju jadi untuk pastikan itu berlaku saya berlatih dengan lebih keras kali ini tidak kira di rumah atau di gim dengan usaha meningkatkan lagi tahap fizikal.

“Kami perlu beri lebih baik musim ini, dan itulah yang Suzuki sedang lakukan jadi saya kena buat perkara sama,” jelas Rins.

Melihat kembali musim lalu, Rins beberapa kali mengalami nasib malang apabila sering kemalangan ekoran jenteranya hilang cengkaman terutamanya sewaktu keluar selekoh perlahan.

Menyedari perkara itu, Rins juga mengharapkan jentera kali ini lebih baik dan aspek cengkaman diperbaiki hasil bantuan pelumba uji, Slyvain Guintoli.

“Masalah utama waktu itu adalah ketika mahu keluar dari selekoh perlahan tetapi saya rasa bukan masalah cengkaman tetapi lebih kepada aerodinamik.

“Kerana saya rasa cengkaman cukup baik tetapi jentera mudah melakukan ‘wheelie’  jadi perkara itu memberi kesan sewaktu henda keluar dari selekoh perlahan.

“Suzuki juga sedang memperhalusi perkara itu,”  tambah Rins.

Sewaktu sesi ujian pra-musim hari pertama di SIC, Rins rekodkan masa ketiga terpantas dengan 1 minit 59.340s sebelum memperbaiki catatan pada hari kedua (hari ini) dengan 1m 58.261s.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.