Giliran Ducati Streetfighter Dan Panigale V4 Kena Ciplak

Ingat lagi jenama motosikal China, Moxiao yang sebelum ini curi perhatian apabila mengeluarkan model 500RR yang ditiru bulat-bulat daripada Ducati Panigale 1199.

Jenama itu kembali menarik perhatian apabila memperkenalkan MX650 dan MX500 yang secara jelas merupakan percubaan meniru Panigale V4 dan Streetfighter V4.

Bagaimanapun, daripada imej yang dikongsikan jelas menunjukkan kedua-dua model itu hanyalah indah kabar dari rupa kerana sekali imbas sememangnya tampak seakan motosikal mainan yang dibeli dari kedai RM2.

*Ducati Panigale V4

Apa pun, kami juga runsing bagaimana Ducati masih belum mengambil sebarang tindakan sehingga kini melainkan mereka juga sedang ternanti-nanti apakah model seterusnya yang akan diciplak pada masa akan datang sebagai bahan hiburan.

Moxiao MX650 dikuasakan enjin parallel-twin 650cc dengan bore 83mm dan stroke 60mm yang diklon daripada Kawasaki ER6N dan menawarkan 60hp berbanding 211hp yang terdapat pada jentera Ducati sebenar.

Selain berenjin lebih kecil, Moxiao MX650 ini juga 22 kilogram lebih berat berbanding Panigale V4 dan hanya mampu mencapai kelajuan maksima 120km/j.

Sementara itu, Moxiao MX500 lebih mengecewakan, selain hanya menawarkan 44hp daripada enjin parallel-twin 471cc, rupa keseluruhan model ini juga tampak tidak berkualiti berbanding MX650.

Model tiruan Streetfighter V4 ini juga seberat 200kg sekaligus memberi kesan kepada keseluruhan prestasi.

*Ducati Streetfighter V4

Bukan itu sahaja, aspek rekaan kelihatan selekeh dan tidak kemas termasuklah bahagian ‘winglet’  yang seakan diperbuat daripada bahan plastik murah.

Hakikatnya, pasaran motosikal China semakin berkembang maju dengan jenama seperti QJMotor (Benelli), CFMoto dan Zontes telah pun mengorak langkah ke depan dengan menghasilkan jentera berkualiti di samping menampilkan rekaan tersendiri.

Benelli TRK502 merupakan motosikal ADV popular di Itali manakala CFMoto telah pun jalin kerjasama dengan KTM bagi pembangunan 800MT yang akan dipasarkan di Eropah dan Asia tidak lama lagi.

Namun, tindakan dilakukan Moxiao ini akan sentiasa memberi impak negatif kepada penerimaan orang ramai terhadap motosikal buatan China.

Advertisements
[wp_dfp_ad slot="mm_lb_03"]